Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přijde mi proklatě sexy finanční žargon

Přijde mi proklatě sexy finanční žargon. Finanční svět již méně (zcela zvláštní odrůdou jsou pak bankéři a investoři). Samotnou mě to překvapuje, u sebe bych podobnou zvrhlost nikdy neočekávala. 

Jako správně altruisticky smýšlející osoba páchající dobro se po celý svůj dosavadní profesní život pohybuji a zdárně přežívám v neziskovém sektoru a „finance“ jsem až donedávna, než jsem si z podivného hnutí mysli zřídila živnostenské oprávnění, považovala za téměř sprosté slovo. Nebo alespoň minimálně za odvrácenou stranu Měsíce. Neslušný pohled z druhé strany. Pak se to trochu zvrtlo a iluzorní vrstvy mých starých finančních přesvědčení a názorů se začaly zvolna odlupovat - pěkně jedna po druhé. Pěkně buclatá a sladká cibulka mé hluboké nevědomosti, která po hození na rozpálený olej finančních reálií velmi rychle zhořkla. Nestačila ani zesklovatět.

Mému osvícenému vstupu do neomezeného finančního světa předcházel dialog asi tohoto znění:

Finanční novicka (FN - prosím neplést si s FAKE NEWS): "A peníze už vážně teď nejsou kryté zlatem?"

Finanční veterán (FV): "Ne, už od Velké hospodářské krize."

FN: "A čím tedy?"

FV: "Důvěrou lidí v jejich hodnotu."

FN (v duchu): "A kdo ji určuje?"

A tak dále, a tak podobně, et cetera

Fajn, budu muset pár věcí zásadně přehodnotit. V mém životě došlo zcela nečekaně ke kopernikánskému obratu. Totální změna paradigmatu, ve kterém jsem dosud žila, dýchala a tvořila. Tak tedy důvěrou, hmm. Myslela jsem, že něčím skutečným. Jo holčičko, nějak se s tím budeš muset časem vyrovnat.

Při sledování dokumentů z finančního světa jsem se musela nutit až k fanatické koncentraci, protože jsem zpočátku nerozuměla ani zbla. Po čase vytrvalého otužování jsem dala i dokument o vzniku finanční krize v roce 2008. Byl tam jakýsi příměr s tankerem, který se mi líbil a utkvěl mi v hlavě. Ale nechtějte po mně, abych vám ho vysvětlila. Pak si ještě pamatuji zkratku třech sexy slov „credit debt obligation“, tedy CDO. I když slovo „rating“ (plete se mi s „retail“, nejspíš to bude od sebe ležet významově dost daleko) mě také dost nadchlo. A navnadilo na věci příští.

Zcela nový svět netušených možností mi odkryl časopis Forbes. Celkem návyková záležitost. Hlavně kvůli všem těm sexy slovům. Pomalinku jsem je ochutnávala a převalovala na jazyku jako lékořici. 

Tak třeba takové „private equity". To mě přímo hladí, skoro jako lososová pralinka. A něco jsem se při té ochutnávce i přiučila. Snažím se být opravdový profík, takže než začnu používat nové slovo, musím samozřejmě nejdřív vědět, co znamená. Tak schválně, polopatě a mými vlastními slovy: private equity investor vstupuje do již stabilní firmy s velmi slušným obratem, kterou předtím pomáhali rozjet zprvu andělský investor jako start-up a poté, když anděl vyšel ven prvním exitem, i venture kapitálový investor. To když se objevil první velký průšvih a pro venture investora s tím související adrenalin to zase pořádně postavit na nohy. No celkem nic světobornýho.

Fonetickým bonbonkem k pomalému a důkladnému vycucání je "due diligence". Takový hloubkový audit pro mé sklepní strašáky zavřené ve skříních, o kterých až moc dobře vím. Jsem upřímně zvědavá (a taky se toho popravdě dost děsím), kdo ho v mém případě provede a co všechno mě to bude stát.

"Volatilita" mi navozuje představu spinkajících medvědů a býků na koridě v říji (koridu bych si uměla užít, je tam hodně testosteronu a teče krev). Je to kolísání cenových hladin na trhu související s ekonomickými cykly. Když je medvěd, nakupuješ, když je býk, prodáváš. Takový jin-jang trhu, řekněme. Jasný jako facka.

Nebo takový "hedgeový fond", to už je panečku pořádný býk. Velmi rizikové investice pro velmi bohaté ehm… (slovo „aktivista“ zde ve spojení se slovem „investor“ získává alespoň pro mě zcela nový a nečekaný rozměr), co si chtějí zahrát ruskou ruletu nebo opravdové Monopoly s penězi krytými důvěrou lidí. A pro neřízenou střelu jako jsem já potažmo i velmi ohrožující (a nepopírám, že rovněž zajímavá a sexy) hračka. Tyto fondy si určují pravidla pro investice po svém. A někdy je i porušují, což je mi nadmíru sympatické. Ale zase ne každý si to může dovolit, n´est-ce pas?

Se slovem "akvizice" mám trochu problém. Podle slovníku cizích slov jde o vyhledávání nových zákazníků osobním kontaktem. Ale jak probůh souvisí se strukturou a vývojem firmy?  To ať mi někdo vysvětlí a dá si přitom načas. Bude to na dýl.

A skutečný skvost na závěr, index "Dow Jones". To už je pro mě skoro slovní orgasmus (pomalinku si to řekněte a dlouho to převalujte v puse, "deu džeuns"). Učiněná rozkoš. Chutná stejně jako kreveta s Macanudem dohromady…taková šťavnatá šťastná jednohubka. Docela mě to vyvedlo z míry. Takhle jsem naposledy vyváděla na gymplu kvůli Verlainovi.

Tohle ve Forbesu nespíš asi nevyjde. Škoda, velmi bych si toho vážila. Udělal na mě opravdu dojem. Mám teďnačas novou hračku, paráda.Tralala. A až se opotřebuje a okouká, určitě se zase najde něco dalšího, co mi přijde proklatě sexy.

Autor: Lada Šůláková | pondělí 5.11.2018 20:21 | karma článku: 3,64 | přečteno: 131x
  • Další články autora

Lada Šůláková

Ekzémová strategie

S ekzémovou strategií se dostanu všude. Slovy blízkého přítele, který na mě dlouze a pronikavě hledí svým hypnotickým pohledem jestřába v akci, pod nímž se měním v bílou myšku, svolnou a odevzdanou: "Drahá, ty jsi jako ekzém."

10.1.2019 v 17:14 | Karma: 4,91 | Přečteno: 175x | Diskuse| Miniblogy

Lada Šůláková

Imaginární disky

"Tak to je teda něco!", pomyslela jsem si, když jsem nedávno narazila v jakémsi vědeckém časopise (bůhví jak se mi dostal do rukou) na informaci, jak se housenka proměňuje v motýla. 

4.12.2014 v 19:40 | Karma: 6,80 | Přečteno: 361x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Udělej svého muže

Jednou už jsem o tom psala, ale pro jistotu to ještě ráda zopakuji - žena muže buď udělá, nebo ho zničí. Záleží to jen na ní, na velikosti jejího srdce a čistotě jejího záměru. Na pozadí odvážných činů mnoha mužů je PRÁVĚ ONA.

27.6.2014 v 10:08 | Karma: 14,69 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Usedni dnes se mnou v červeném stanu

Sdílím krásnou a čistou vizi jedné své blízké duše o posvátném místě pro ženy plném porozumění, něhy, vnitřní síly a odvahy být zranitelná, kde bychom se mohly navzájem očistit, odpočinout si a posbírat hlubokou moudrost.

25.6.2014 v 17:43 | Karma: 7,21 | Přečteno: 357x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Lady with a class

Inspirovalo mě prohlášení, pod které bych se bez zaváhání podepsala s neskrývanou vášní a svým Parkerem vyloženým jemnou perletí, pro kterou mám odjakživa slabost. Be girl with a mind, woman with an attitude, lady with a class.

3.6.2014 v 21:45 | Karma: 7,26 | Přečteno: 403x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

If I can´t express myself, I will die

"If I can ́t express myself, I ́ll die", řekl mladičký génius s odhodláním, které nepřipouští porážku. Natožpak kompromis v podobě rozplizlé břečky bez tvaru a tudíž bez charakteru. 

21.5.2014 v 21:40 | Karma: 6,63 | Přečteno: 281x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Brand New Word

Nepřekoukli jste se. Ani jsem neudělala chybu. Ve vší úctě k panu Huxleymu, jehož mocného ducha a průkopnických myšlenek si vážím, si zde dovoluji jistojistě tvrdit, že vědomý a kultivovaný branding nesený vášní je vším. Howgh.

6.5.2014 v 19:32 | Karma: 7,38 | Přečteno: 274x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Troufalka

Troufalka se dostane k ledasčemu. Pokud se rozhodne si to správně zařídit, abych byla přesná. Skulinka se pootevřela a Jí teď stačí jen dva drápky na zachycení. A špička luxusního střevíčku na min. dvaceticentimetrovém podpatku.

6.5.2014 v 17:40 | Karma: 7,07 | Přečteno: 473x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Pas de deux

Vždycky jde o souhru ve dvou. O maximální důvěru bez podmínek a beze slov. Když mě nebudeš držet, spadnu. Když ti nebudu věřit, nepustím se. Udělám piruetu, když ty mi uděláš prostor. 

25.2.2014 v 20:45 | Karma: 20,82 | Přečteno: 3221x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Jsem umanutá

Jsem umanutá jako mezek a nestydím se za to. Už Vám někdy řekli, že něco nejde? Nebo že zrovna teď se to teda vážně nehodí? Že pro to není vhodná doba? Že nejsou zdroje? Že je přece ta krize? A že lidi toho prostě mají moc? 

27.1.2014 v 22:15 | Karma: 9,18 | Přečteno: 473x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Tančete, tančete

Znovu stojím na scéně. Je zázrak, že jsem nakonec sebrala sílu se na ni znovu postavit. Důvěrně hladím taneční lino a bezmyšlenkovitě se protahuji v naučeném sledu pohybů. Mám na sobě černý trikot a piškoty. Zhluboka se nadechnu.

29.12.2013 v 19:05 | Karma: 7,63 | Přečteno: 362x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Zima je čas obnažených kostí

Zima je čas obnažených kostí. Ohlodaných až na morek. A kdo si myslí něco jiného, lže si do kapsy. Všechny listy už stačily opadat a zůstaly jen holé větve křičící svou smutnou pravdu, že se kolo načas zastavilo a mlýn nemele.

18.12.2013 v 11:20 | Karma: 7,29 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Co mě naučila Edith

Když se onehdy zeptala jedna novinářka Edith Piaf (sedící na pláži a vesele kmitající jehlicemi), co by vzkázala všem ženám na světě, kdyby to měla být jen jedna jediná věc, odpověděla prostě MILUJ. Pro jistotu to 3 x zopakovala.

29.11.2013 v 21:15 | Karma: 5,47 | Přečteno: 328x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Sedím v pokoji s Virginií Woolf a naslouchám tikotu hodin

Sedím v pokoji s Virginií Woolf a naslouchám tikotu hodin. Sedíme spolu v němém souznění. Každá marnivě zabořená do starého ušáku a zahalená dýmem z dobře uleželých doutníků, které pomalu převalujeme v puse. 

1.11.2013 v 20:40 | Karma: 5,54 | Přečteno: 212x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Šiju si svůj bitevní kabát a zpívám si přitom

Šiju si svůj bitevní kabát a zpívám si přitom. Vážně, bez keců. Jak takový pořádný bitevní kabát může vypadat a k čemu je vlastně dobrý? Ve zkratce, snese na sobě úplně všechno. Všechny vaše šrámy, které jste během života utrpěli.

17.10.2013 v 12:00 | Karma: 6,47 | Přečteno: 395x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Víla v kanadách

Dlouze a zpytavě si prohlížela svůj obraz v zrcadle, kde se ještě v pozadí ztrácel mihotavý svit měsíčního kamene. V tichém a poklidném rozjímání skenovala samu sebe a zaznamenala poněkud neobvyklou vizáž. Tak tohle jsem teď já.

6.10.2013 v 17:20 | Karma: 8,39 | Přečteno: 643x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Páře se to a praská ve švech

Páře se to a praská ve švech. Doslova. Nějakou dobu už o tom přemýšlím. Možná, že přemýšlím až příliš a za chvíli by mě uštvali neodbytní psi rozumu se všemi svými PROČ a ALE. Někdy je nejlepší to prostě nechat. LET IT BE.

21.9.2013 v 21:50 | Karma: 6,47 | Přečteno: 645x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Slepený slepinec

Slepený slepinec se objeví všude tam, kde alespoň na chvíli zavládne kolektivní mysl. Vlastní smysl tohoto počínání by vydal na samostatnou úvahu. Vysledovala jsem v tom však ne nezajímavou zákonitost. 

10.9.2013 v 17:00 | Karma: 9,81 | Přečteno: 374x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Muž s černými brýlemi v obleku od Armaniho

Muž s černými brýlemi v obleku od Armaniho sedí na lavičce uprostřed atletického stadionu a pozoruje mě ostřížím zrakem jasnozřivého orla. Vím, že je tu speciálně kvůli mně. 

11.7.2013 v 13:37 | Karma: 9,06 | Přečteno: 1188x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 20
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1098x
Jsem satiriánský psychoterapeut s osobní zkušeností vysoké citlivosti (HSP). Píšu, tančím, muzicíruju, sbírám po kopcích bylinky, chovám Sphynxe, jsem zarytý frankofil a módní nadšenec. Fascinuje mě nezměrná krása, křehkost a hloubka lidské duše. 

www.ladeni-duse.mozello.cz

Seznam rubrik