Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Slepený slepinec

Slepený slepinec se objeví všude tam, kde alespoň na chvíli zavládne kolektivní mysl. Vlastní smysl tohoto počínání by vydal na samostatnou úvahu. Vysledovala jsem v tom však ne nezajímavou zákonitost. 

Nu, slepice se seběhnou do houfu a zvláštním způsobem se slepí  v jednolitý kus. V masu bez kousku integrace (neřku-li inteligence) a špetky vlastního (s)vědomí, zato však s jednotným názorem na vše, jednotným pohybem odnikud nikam a jednotným kdákáním na stejnou notu.

Zpozorovali jste to už někdy? Stačí se pomalu přiblížit k plotu a vzbudit u první slepice zdání, že možná něco dostane. Jakmile jí to „sepne“ a naladí se na příjemnou vlnu blaženého očekávání, přenáší se impulz dál do slepičího houfu a to až do chvíle, než k plotu doběhne ta úplně poslední slepice a všechny se naráz a načas slepí. Tedy až do doby, kdy té první (nebo té poslední) „docvakne“, že nedostane nic. Pak se všechny zase načas rozlepí a kolem poletují už jen chuchvalce slepeného peří…

U slepic by mi to zase až tak nevadilo. Přeci jen, je to jejich přirozenost, což nejspíš věděl časů blahé paměti i otec zakladatel velmi zajímavé a zatím zdaleka ne zcela doceněné vědní disciplíny "etologie" (neplést prosím s etiologií) - Konrád Lorenz. Kolektivně slepené chování mne však poněkud zaráží v případě přirozenosti lidské, kde bych očekávala přinejmenším užití vlastního mozku nebo alespoň původnost myšlenek. Tedy těch skutečně vlastních, nepřejatých, podrobených důkladné a důsledné analýze kritického myšlení.

V oblasti chování lidského druhu se jedná o dosud neprobádaný jev, který mě stejnou měrou fascinuje jako děsí. Byla jsem mu ve svém životě již několikrát přítomna, naštěstí pouze v roli nezúčastněné pozorovatelky. Úvodní intro má podobný ráz jako to, co jsem spatřila v jedné venkovské obci lounského okresu za plotem plným slepičinců. Pár dní nato jsem mohla něco podobného vidět „lajf“ u člověka takzvaně moudrého a nestačila jsem se divit. Konkrétní kulisu, která se posléze pěkně vybarvila, poskytovalo a zároveň podmiňovalo právě probíhající výběrové řízení v oblasti tzv. pomáhajících profesí. Uchazečky (ačkoli byl mezi nimi přítomný i jeden uchazeč, abych dodržela genderovou korektnost) se půlhodinu před zahájením osobních pohovorů podobným způsobem slepily a vzorně a svorně (teď se mi chce skutečně napsat, že kdákaly, ale upustím od toho), ač šlo v tu chvíli vlastně o rivalky na bitevním poli zvaném uplatnění-se-na-trhu-práce, vytvořily dočasné sociální společenství, tedy onen již v úvodu zmíněný "slepineců, v němž si vyměňovaly zkušenosti z předchozích „výběrek“, společně sdílené obavy z průběhu toho dnešního, stesky nad neutěšenou situací pracovního trhu na tom našem drsném severu, nedůvěru ve vlastní schopnosti a nejpíš i vlastní rezignaci na správné pootočení kormidel vlastních životů. No, nechme se dámy unášet vespolek. Všechny houfem.

Přihlížela jsem tomuto zajímavému jevu z dálky a tu a tam se ke mně i doneslo nějaké to slůvko postěžování si, obav a nedůvěry ve věci příští. Podotýkám, že z vlastní zkušenosti již vím, že emoce a myšlenky (obzvlášť ty nekriticky přijímané) jsou velmi zákeřnou a nakažlivou záležitostí. Držela jsem se tedy v bezpečném odstupu, fakticky i metaforicky. Dokonce metafyzicky. Jen jsem to všechno zpovzdálí pozorovala a bylo mi tak nějak divně a smutno.

Výběrového řízení jsem se nakonec také zúčastnila a vyhrála ho. Na vedoucí pozici. Nechci se tím zrovna dvakrát chlubit, proto o tom nepíšu. Uvádím to jen pro pravdivé dokreslení celého obrazu, který bych prostě a jednoduše nazvala „Slepice za plotem“. Nakonec jsem po zralé úvaze na tuto pozici stejně nenastoupila. Vyskytla se zajímavější pracovní nabídka.

Snažím se to pochopit, opravdu. I s použitím vlastního kritického a nezaujatého myšlení. Myslím na to, co by tomu řekl Konrád Lorenz. Anebo Ezop. Napadají mě k tomu jenom další ptačí průpovídky o vráně sedající k vráně, o trpitelském sborovém kvokání mezi slepičinci a o tom, že orli létají vysoko a sami. Jednoho takového znám. Je to letec první kategorie, a proto se u něj učím.

Člověk se má pohybovat ve vybrané společnosti a dát si setsakra pozor na to, co tam pochytí. A chlubit se jen vlastním neslepeným peřím.

 

 

Autor: Lada Šůláková | úterý 10.9.2013 17:00 | karma článku: 9,82 | přečteno: 379x
  • Další články autora

Lada Šůláková

Ekzémová strategie

S ekzémovou strategií se dostanu všude. Slovy blízkého přítele, který na mě dlouze a pronikavě hledí svým hypnotickým pohledem jestřába v akci, pod nímž se měním v bílou myšku, svolnou a odevzdanou: "Drahá, ty jsi jako ekzém."

10.1.2019 v 17:14 | Karma: 4,93 | Přečteno: 177x | Diskuse| Miniblogy

Lada Šůláková

Přijde mi proklatě sexy finanční žargon

Přijde mi proklatě sexy finanční žargon. Finanční svět již méně (zcela zvláštní odrůdou jsou pak bankéři a investoři). Samotnou mě to překvapuje, u sebe bych podobnou zvrhlost nikdy neočekávala.

5.11.2018 v 20:21 | Karma: 3,64 | Přečteno: 133x | Diskuse| Miniblogy

Lada Šůláková

Imaginární disky

"Tak to je teda něco!", pomyslela jsem si, když jsem nedávno narazila v jakémsi vědeckém časopise (bůhví jak se mi dostal do rukou) na informaci, jak se housenka proměňuje v motýla. 

4.12.2014 v 19:40 | Karma: 6,80 | Přečteno: 362x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Udělej svého muže

Jednou už jsem o tom psala, ale pro jistotu to ještě ráda zopakuji - žena muže buď udělá, nebo ho zničí. Záleží to jen na ní, na velikosti jejího srdce a čistotě jejího záměru. Na pozadí odvážných činů mnoha mužů je PRÁVĚ ONA.

27.6.2014 v 10:08 | Karma: 14,69 | Přečteno: 1110x | Diskuse| Ostatní

Lada Šůláková

Usedni dnes se mnou v červeném stanu

Sdílím krásnou a čistou vizi jedné své blízké duše o posvátném místě pro ženy plném porozumění, něhy, vnitřní síly a odvahy být zranitelná, kde bychom se mohly navzájem očistit, odpočinout si a posbírat hlubokou moudrost.

25.6.2014 v 17:43 | Karma: 7,21 | Přečteno: 359x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Prigožin se stal miláčkem ruských teenagerů, zaujal přesvědčením a vzdorem

28. dubna 2024  18:28

Deset měsíců poté, co vedl ozbrojenou vzpouru proti ruskému armádnímu velení, a osm měsíců poté, co...

  • Počet článků 20
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1098x
Jsem satiriánský psychoterapeut s osobní zkušeností vysoké citlivosti (HSP). Píšu, tančím, muzicíruju, sbírám po kopcích bylinky, chovám Sphynxe, jsem zarytý frankofil a módní nadšenec. Fascinuje mě nezměrná krása, křehkost a hloubka lidské duše. 

www.ladeni-duse.mozello.cz

Seznam rubrik